Scoala

Evaluarea nationala la Limba si literatura romana 2012 – Strucura subiectelor

Scris de: Irina Burdusel | 17.11.2011

Evaluarea nationala la Limba si literatura romana 2012 – Strucura subiectelor

Centrul National de Evaluare si Examinare a facut publice modelele de subiecte pentru examenele nationale din anul scolar 2012, pentru absolventii claselor a VIII-a, pentru toate disciplinele: Limba si literatura romana si Matematica, precum si pentru Limba si literatura materna (sase discipline). Ne oprim astazi asupra subiectelor la Limba si literatura romana, cu scopul de a intelege cum si ce trebuie sa pregatim pentru acest examen, pentru a acumula toate cunostintele si competentele care sunt evaluate, conform grilei de notare aplicate.  

Proba nationala la Limba si literatura romana este scrisa si dureaza 120 minute. Structura subiectelor vizeaza atat  evaluarea competentelor de receptare a mesajului scris, cat si a celor de redactare, pentru texte literare si nonliterare. 

Structura subiectelor

 
Proba va fi compusa din doua subiecte mari, fiecare cu cate doua componente, astfel:
 
Subiectul I este elaborat pe baza unui text literar suport, la prima vedere, selectat conform precizarilor din programa si are in vedere:
 
A. Evaluarea competentei de receptare a mesajului scris: intelegerea unui text literar, pornind de la cerinte date, precizarea valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de imbogatire a vocabularului si a categoriilor semantice studiate, a elementelor de ortografie si de punctuatie.
 
B. Evaluarea competentei de redactare a diverselor texte, cu exprimarea argumentata a unui punct de vedere, pornind de la textul literar suport (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumara a unor secvente, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structura textului etc.).
 
Subiectul al II-lea este elaborat pe baza unui text nonliterar suport, selectat conform precizarilor din programa si are in vedere:
 
A. Evaluarea competentei de receptare a mesajului scris: intelegerea unui text nonliterar (articolul de ziar/de revista, texte publicitare, anuntul, stirea), prin referire la autorul textului, sursa de unde a fost selectat textul suport, informatiile din text; categorii morfologice specifice partilor de vorbire, elemente de sintaxa a propozitiei si a frazei.
 
B. Evaluarea competentei de redactare a diverselor texte, cu exprimarea argumentata a unui punct de vedere privind textul la prima vedere sau redactarea unor compuneri scurte pe o anumita tema, redactarea unor texte reflexive si imaginative, respectand structura/punctele de sprijin indicate.
 
 

Fiecare subiect evalueaza anumite competente

 
Competente Subiect I A
 
1. Dovedirea intelegerii unui text literar, pornind de la cerinte date:
 
- identificarea modurilor de expunere in text
- evidentierea elementelor de structura in textele epice si lirice
- identificarea trasaturilor specifice genurilor epic si liric
- identificarea unei figuri de stil studiate (personificarea, alegoria, repetitia fonetica/ aliteratia, metafora, hiperbola, epitetul, comparatia, repetitia, enumeratia si antiteza)
- identificarea elementelor de versificatie (masura, rima, ritmul, versul, strofa)
 
2. Sesizarea corectitudinii si a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de imbogatire a vocabularului si a categoriilor semantice studiate, a ortografiei si punctuatiei:
 
- identificarea arhaismelor, regionalismelor si a neologismelor
- identificarea cuvintelor derivate, compuse sau obtinute prin conversiune/formarea familiei
de cuvinte
- indicarea sensului/sensurilor cuvantului in context (sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; constructii pleonastice; sensurile cuvintelor in contexte diferite)
- despartirea corecta in silabe
- indicarea rolului topicii, al semnelor de punctuatie in relatiile sintactice
  Citeste mai departe

Pagina: 1 | 2

Tags: evaluare nationala, structura subiectelor, subiecte Limba si literatura romana, modele de subiecte

Articole similare

2012- Anul Ion Luca Caragiale

Scoala

“Dupa lupte seculare care au durat aproape 30 de ani!”, „Familie mare, renumeratie mica dupa buget.”, “Sa se revizuiasca, dar sa Vezi tot

Uniformele şcolare – plictisitoare sau atrăgătoare?

Scoala

Aproape în fiecare an, discuţiile despre uniformele şcolare obligatorii stârnesc controverse. Adolescenţii pot sta liniştiţi în următoarea perioadă, deoarece senatorii din Vezi tot

Prietenia nu se termină odată cu școala

Scoala

 E un adevăr pe care toate generațiile îl știu: odată cu ultima îndatorire școlară, nu o să îi mai vezi niciodată Vezi tot

Ce cărţi mai citesc adolescenţii?

Scoala

Cărţile au în ele ceva magic, iar plăcerea de a citi e ridicată la rang de mare bucurie existenţială de către Vezi tot

Universitatea Alternativă caută tineri care fac lucruri să se întâmple

Scoala

Universitatea Alternativă CROS a început înscrierile pentru următorul an universitar (2014-2015) și caută viitori studenți: tineri care fie părăsesc băncile liceului, Vezi tot

Page Rank