Timp liber

Da și nu în dieta unui adolescent

Scris de: Cristina Stancu | 04.06.2013

Da și nu în dieta unui adolescent

O alimentație sănătoasă înseamnă un mod de viață și deci o dietă echilibrată. Pentru că nu toți putem merge la un nutriționist care să ne recomande o dietă personalizată, este bine ca fiecare să știm câteva informații generale care ne spun dacă alimentația noastră de zi cu zi ne dăunează sau ne aduce beneficii.

Deoarece adolescența este o etapă a transformărilor fizice, corpul tău are nevoie de mai mulți nutrienți: vitamine, proteine și minerale (în caz contrar va apărea anemia), iar dacă vrei să nu ai probleme de greutate, o idee bună e să reduci carbohidrații (nu însă și carbohidrații buni, despre care vom vorbi pe larg mai jos). Însă prima dată trebuie să știi în ce alimente se găsește fiecare. La fel de importante sunt și alimentele fără calorii sau caloriile negative, care aduc corpului tău numai beneficiile, fără însă a-ți adăuga un gram în plus la greutate. În această perioadă la fel de importantă e mișcarea, care spune oaselor tale să absoarbă mai bine calciul din organism, totodată mișcarea îți va întării oasele și articulațiile, făcându-ți corpul mai puternic și mai pregătit în fața bolilor.
 

Calciul, magneziul, fierul și vitaminele – unde le găsim?
 

Găsim calciu în produsele lactate însă cea mai bună variantă este laptele de soia, care pe lângă alte beneficii conține lecitină, care te va ajuta să te concentrezi și să reții mai repede ceea ce ai nevoie sa înveți. De asemenea, calciul se găsește în orice legume cu frunze verzi, ca salata sau varza, la fel si fierul.
 

Magneziul este responsabil de producerea energiei necesare oricărei activități pe care o desfășori dar e un mineral care ajută și la absorbția calciului. Îl vei găsi și pe el în legumele verzi, în fructe, în migdale, semințe sau în cerealele integrale.
 

Despre vitamine trebuie să știi că oricând vei mânca un fruct sau o legumă, cel mai probabil vei fi adus corpului tău un aport de cel puțin 3 vitamine. Spunem DA tradiționalului măr, consumat cu tot cu coajă. O idee foarte bună este de a vă pregăti cu ajutorul unui blender în fiecare dimineață un smoothie ca mic dejun, în care să amestecați ce fructe și legume vreți. Deși trebuie să știți că modul de combinare are câteva reguli, căutați rețete. Se spune că mărul este singurul care poate fi combinat cu oricare fruct/legumă. Una dintre reguli este de a-l consuma la 5-10 minute de la pregătire, nu mai mult. Poftă bună!
 

Carbohidrații
 

Se știe despre ei că sunt utili înainte și după exerciții fizice pentru că furnizează energie și sunt asimilați, consumați de corp foarte repede, de aceea dacă știi că mănânci alimente bogate în carbohidrați trebuie să faci și mișcare pentru a-ți ajuta corpul să nu-i transforme în grăsime, ci în energie. În ceea ce privește diferența dintre carbohidrații buni și cei rău, nutriționiștii ne sfătuiesc să spunem NU : băuturilor acidulate, chipsurilor/snackurilor (o singura pungă de chipsuri are caloriile necesare unei mese!) pâinii albe (care conține gluten – o proteină din grâu care irită stomacul), pastelor sau cartofilor consumați în exces. Spunem DA: cerealelor integrale, fasolei, mazărei, orezului brun, si bananelor mai verzi. Carbohidrații buni sunt cei care sunt digerați mai lent și permit ca toate elementele nutritive să fie mai bine asimilate.



Caloriile negative
 

Există câteva fructe, legume și semințe care nu au calorii și în plus te ajută să slăbești, spre exemplu poți consuma caise pentru o digestie mai bună iar castane pentru a arde grăsimile. Alte alimente cu 0 calorii, cărora le spunem DA în alimentația unui adolescent sunt: castraveții, morcovii, merele, pepenele verde, roșiile, căpșunile, ciupercile. De asemenea poți consuma fructe uscate și migdale ca gustare între mese pentru a diminua senzația de foame, la fel poți ține minte că miezul de nucă conține o mare cantitate de proteine și vitamine, le poți alege și pe ele ca gustare, combinându-le cu migdalele și de ce nu – cu morcovii.
 

Sportul, mișcarea
 

Dintr-o dietă și dintr-o viață echilibrată, mai ales la vârsta adolescenței când îți poți forma mușchii pentru a-ți fi mai ușor apoi când și dacă vei dori să slăbești, nu poate lipsi sportul. Spunem un mare DA : alergatului (bagă-ți căștile în urechi ascultă muzica preferată și aleargă în parc, apoi vino să ne spui cum te simți, poți merge chiar cu un grup de prieteni), mersului cu rolele, poți sări coarda, poți merge pe bicicletă (mai ales prin parcurile mai mari unde bicicletele pot fi închiriate cu buletinul pentru câteva ore), sau te poți plimba pur si simplu. Acestea sunt variantele cele mai simple însă poți căuta ceea ce ți se potrivește ție mai bine.
Ideea e să cauți să adaptezi o dietă la tine, nu să te adaptezi tu la cine știe ce dietă drastică. Spor!

 

Tags: alimentație sănătoasă, dietă echilibrată adolescenți, calorii negative, carbohidrați, minerale, sport, adolescenta, vitamine

Articole similare

Cartea saptamanii – Spulbera-ma de Tahereh Mafi

Timp liber

"Spulberă-mă" are un mesaj puternic emoțional ce reușește să-ți capteze atenția. Nu am mai citit de mult timp o carte cu Vezi tot

Cartea Săptămânii – De veghe in lanul de secara de J.D. Salinger

Timp liber

"De veghe în lanul de secară" nu a fost așa cum mă așteptam. Cartea aceasta încearcă să ne arate confruntările unui Vezi tot

Cartea săptămânii - Lupta, de LJ Smith

Timp liber

"Lupta" este volumul 2 al seriei Jurnalele Vampirilor, ce continuă povestea Elenei Gilbert şi celor doi fraţi vampiri Stefan şi Damon. Vezi tot

Vino la Evenimentele distractiv-culturale BookLand

Timp liber

BookLand te asteapta cu oferte irezistibile la carte, muzica, film, jocuri, si o oferta vasta de evenimente culturale pe gustul tuturor, Vezi tot

Cartea săptămânii - Trezirea, de LJ Smith

Timp liber

"Trezirea" face parte din seria Jurnalele vampirilor. Am început să citesc acest prim volum, după ce am vizionat câteva episoade din Vezi tot

Page Rank