Recenzie de film: The Mortal Instruments: City of Bones

Scris de: Andreea Baluteanu | 23.05.2014

Recenzie de film:  The Mortal Instruments: City of Bones

Lansat în 2013 şi bazat pe seria best-seller semnată Cassandra Clare, The Mortal Instruments: City of Bones ne spune povestea lui Clary, o adolescentă obişnuită care află despre existenţa unei lumi supranaturale ascunse muritorilor de rând în care darurile cu care a fost înzestrată se vor dovedi de o importanţă enormă. Căutând să recreeze atmosfera care a adus succesul Twilight, adăugându-i însă şi câteva elemente împrumutate de la Harry Potter şi chiar Star Wars, The Mortal Intruments se poate dovedi un amestec mai greu de digerat decât o masă copioasă la fast food.

Filmul o aduce în centrul atenţiei, cu bune şi cu rele, pe protagonista Clary, o adolescentă new-yorkeză care descoperă că poate vedea lucruri pe care prietenii ei le trec cu succes cu vederea. Astfel, ea ia contact cu o lume supranaturală (cum altfel?) în care eroii pozitivi Shadowhunters, o combinaţie de îngeri şi oameni, luptă cu demonii ascunşi sub cele mai variate forme. După ce mama sa este răpită, Clary este luată sub aripa protectoare a Institutului, o superacademie cu iz de Hoghwarts şi X-MEN a talentaţilor războinici cu umbrele, acolo unde va afla că prin venele ei curge un sânge special şi că a fost menită la rândul ei să dea piept cu demonii care ameninţă lumea. Dar totul e OK, atât timp cât, gata să îi dezvăluie tainele universului, o însoţesc chipeşul Jace, cel mai cool Shadowhunter, şi gemenii Alec şi Isabelle. Alături de ei şi de cel mai bun prieten al său, tocilarul cu abdomen cu pătrăţele Simon, Clary trebuie să îşi regăsească mama, să descopere locaţia ascunsă a Cupei Morţii, a cărei cheie numai ea o deţine şi să pună capăt tentativei maleficului Valentine de a domina lumea. Hei, cine a spus că filmele pentru adolescenţi se joacă cu lucruri simple?

Echipa care ne-a adus The Mortal Instruments are în spate origini complexe, de altfel, unul dintre atuurile peliculei. Astfel, cast-ul posedă talente încercate şi în alte filme pentru adolescenţi: Clary este întruchipată de Lily Collins, pe care o mai ştim din Mirror Mirros şi action-ul Abduction, unde a jucat alături de Taylor Lautner, iar Jace este jucat de mai experimentatul Jamie Campbell Bower, care a bifat ambele mari rivale Twilight şi Harry Potter. În schimb, în rolurile secundare, apar actori celebri pentru personajele din două dintre cele mai bine cotate seriale: Lena Headey (Cersei din Game of Thrones), în pielea mamei lui Clary, Jocelyn şi Jonathan Rhys Meyers (Dinastia Tudorilor), care îl joacă pe misteriosul şi nu atât de înfricoşătorul Valentine, cu câteva valenţe de Voldemort. Regizorul Harald Zwart ne-a mai oferit noul The Karate Kid şi Agentul Cody Banks.

Aspectele îmbietoare ale peliculei includ povestea de succes a seriei publicate de Cassandra Clare, care are numeroşi fani, inclusiv pe meleagurile noastre. Jonglând cu luptători ai umbrelor, demoni, vrăjitoare, vârcolaci şi vampiri, cartea face lumină şi reuşeşte să stăpânească o mitologie complexă, acolo unde filmul pierde câteva puncte. Cast-ul include aceiaşi adolescenţi frumoşi, Clary şi Jace atrăgând toate privirile, atunci când acestea nu sunt lipite pe cuplul de gemeni Isabelle- Alec sau pe nerd-ul Simon. Acţiunea e destul de trepidantă, CGI-ul folosit pentru a contura demonii are atuurile sale, iar Brooklinul năpădit de lumea supranaturală arată suficient de hip pentru a-ţi atrage atenţia. Deşi nu a avut încasări care să zdruncine box-office-ul din temelii, numai 30 de milioane intrând în buzunarele producătorilor în primul week-end, filmul va beneficia şi de o continuare, The Mortal Instruments: City of Ashes fiind programat să apară în curând. Adăugaţi acestui mix cele câteva replici tăios amuzante şi farmecul lui Jace, tatuajele cool ale protagoniştilor şi soudtrack-ul reuşit,  pentru a vă face o părere despre ce e de văzut.

Cu toate acestea, criticii au comparat la unison The Mortal Instruments cu un Twilight prost făcut, atrăgând atenţia asupra acţiunii dezlânate, a mitologiei complicate explicate precar sau aproape deloc şi a poveştii de dragoste care apare de nicăieri, evoluează rapid pentru a se piede şi a se regăsi haotic. Dialogul este din păcate preluat direct din paginile cărţii, iar ceea ce apare închegat pe filă sună adesea ridicol pe marele ecran. Expoziţia parcă interminabilă, explicaţiile şi terminologia abundentă, chimia săracă a cuplului Jace-Clary, care par să se regăsească mai uşor separat decât împreună, alături de finalul care se vrea deschis şi misterios, dar e doar ambiguu şi neinteresant scad din popularitatea filmului.

Cum continuarea e însă pe drum, nu ne rămâne decât să sperăm că lucrurile se vor îmbunătăţi şi că City of Ashes va triumfa acolo unde City of Bones a clacat.

Replica filmului: „Everything you’ve heard, about monsters, about nightmares, legends whispered around campfires. All the stories are true”

Tags: recenzie film, the mortal insruments City of Bones, adolescenti, filme 2013, actorii din The Mortal Instruments