Recenzie de film: Eclipse

Scris de: Andreea Baluteanu | 07.10.2014

Recenzie de film: Eclipse

Al treilea film din saga Amurg urmăreşte aceeaşi potecă bătătorită de predecesoarele Twilight şi New Moon: dragoste epică, adolescenţi atrăgători care nu se sfiesc să apară la bustul gol şi câteva frânturi de supranatural, îndeajuns încât  să condimenteze pasiunea care musteşte pretutindeni. Iar dacă luăm în considerare faptul că Eclipsa e punctul maxim de strălucire al triunghiului amoros Bella-Edward-Jacob, ce motive ai avea să ratezi una dintre peliculele cu cele mai mari încasări ale anului 2010?

După ce New Moon s-a terminat abrupt, cu cererea în căsătorie a lui Edward, Eclipsă pune temporar deoparte ideea unirii pe vecie a Bellei cu chipeşul vampir, pentru a face loc altor evenimente importante din viaţa celebrei adolescente: absolvirea şi un grup nou nouţ de vampiri, creaţi de Victoria, cu scopul de a-i ucide pe Culleni şi a răzbuna astfel moartea lui James (vampirul cu plete care ne-a dat fiori în Amurg). Pericolul de mai sus, conjugat cu ameninţarea clanului Volturi, care o doreşte pe Bella cât mai rapid trecută în lumea nemuritorilor, îi determină pe vampiri să facă un pact neaşteptat cu vârcolacii, obligând-o pe Miss Swan să dea piept cu sentimentele mult timp reprimate pentru Jacob.

Cast-ul din primele două filme se reîntoarce, cu o Kristen Stewart nevoită să poarte o perucă mult prea vizibilă, un Robert Pattinson la fel de palid şi un Taylor Lautner care nu are nicio problemă în a-şi etala abdomenul cu pătrăţele. Singura schimbare în universul Amurg este înlocuirea lui Rachelle Lefevre cu mult mai cunoscuta Bryce Dallas Howard, în rolul Victoriei, roşcata cu o sete nemăsurată de răzbunare. Regia este de data asta semnată de David Slade, o alegere bizară pentru best-sellerul adolescentin, dacă ţinem cont de faptul că englezul se remarcase mai ales pentru horror—urile sângeroase şi dispreţul afişat pentru siropoasa poveste de dragoste din Amurg. Scenariul este opera aceleiaşi Melissa Rosenberg, dorinţa de continuitate fiind mai puternică pentru casa de producţie Summit decât numeroasele critici aduse dialogului copiat direct din paginile cărţii.

La fel ca în cazurile precedentelor filme din sagă, plusul cu care Eclipsă ne aprinde imaginaţia este aceeaşi dragoste epică, tumultuoasă, trio-ul amoros preferat al adolescentelor fiind de data asta de-a dreptul arzător. Deşi regia a cunoscut o întoarcere la 180 de grade, stilul cu care ne-am obişnuit nu suferă nicio modificare, David Slade supunându-se întocmai direcţiilor casei de producţie. Efectele speciale sunt mai prezente ca în New Moon, povestea cu un ritm mai alert şi cele câteva scene cu fiori (dezmembrările din marea bătălie a vampirilor) tăindu-ţi pe alocuri răsuflarea. Bella şi Edward se află din nou în centrul unei lupte pe viaţă şi pe moarte, în care se aruncă forţe de necontestat, făcând din dragostea lor epicentrul unei încleştări de o semnificaţie aproape istorică, ceea ce întăreşte acel sentiment de iubire „bigger than life” pe care l-am avut fiecare dintre noi la 17 ani.

Pentru cei care nu au apreciat însă nici Amurg, nici Lună Nouă, Eclipsă se va face vinovată de aceleaşi păcate: dialog dezlânat, joc actoricesc stângace şi scene neintenţionat amuzante, momente inteligibile doar pentru fanii cărţii şi mult prea multe priviri goale. Dacă personajul Bellei te-a scos din minţi, e cazul să te înarmezi cu doze solide de răbdare, pentru că Eclipsă e punctul cel mai critic atins de eroina adolescentă, care dă dovadă nu numai de imaturitate şi egoism, dar şi de o doză de manipulare prost mascată, nefăcând cinste reputaţiei ce se vrea imaculată. Din păcate, ceilalţi doi protagonişti cu care împarte inimile fanilor se luptă cu propriile neajunsuri: Edward pare obsedat să o controloze, în timp ce Jacob e pornit să o sărute, de fiecare dată, fără voia ei.

Dar fandomul Twilight îşi dovedeşte şi de această dată atotputernicia în box-office: deşi nu depăşeşte recordul de debut setat de Lună Nouă, Eclipsă câştigă peste 300 de milioane de dolari numai în America şi deschide şi mai larg porţile fenomenului mondial.

Sequel: Breaking Dawn Part 1

Replica filmului: Doesn’t he own a shirt? (Edward despre Jacob), care pune perfect în evidenţă principiile după care funcţioneaza triunghiul amoros în Twilight.

Tags: saga Twilight, New Moon, Eclipse, film pentru adolescenţi, cast, box-office, replica filmului, sequel Eclipse, personaje, Bella-Edward-Jacob