Recenzie de film Breaking Dawn Part 1

Scris de: Andreea Baluteanu | 20.10.2014

Recenzie de film Breaking Dawn Part 1

Despărţită din motive în mare parte financiare în două pelicule, ultima carte semnată Stephenie Meyer, Zori de zi, ne aduce faţă în faţă cu mult aşteptatul deznodământ al epicei saga: vor reuşi oare Edward şi Bella să îşi aducă iubirea pe tărâmurile nemuririi, învingându-i pe inamicii din clanul Volturi şi imortalizând astfel povestea de dragoste preferată a adolescenţilor?

Înainte de a da piept însă cu armatele de vampiri conduse de regalitatea volturiană, Breaking Dawn bucură inimile fanilor cu cel mai aşteptat eveniment din universul Amurg : nunta Bellei şi a lui Edward. Odată ce alegerea adolescentei a pus capăt pentru totdeauna speranţelor lui Jacob de a o cuceri, iar transformarea ei în vampir se apropie cu paşi repezi, ne putem întreba: ce mai stă în calea fericirii cuplului de aur al peliculelor pentru adolescenţi? Povestea imaginată de Meyer merge însă pe căi nebănuite şi îşi răstoarnă în mod spectaculos propriul echilibru, contrazicându-şi regulile stabilite cu grijă: în luna de miere, Bella rămâne însărcinată, dar fetusul, om-vampir, îi ameninţă viaţa, ţinându-ne pe toţi cu sufletul la gură.

Protagoniştii din Amurg revin în a patra ecranizare, cu nicio noutate notabilă. Kristen Stewart reîmbracă hainele Bellei, iar Edward Pattinson reîncearcă să (se) convingă de propria atractivitate şi de poziţia fruntaşă în topul celor mai frumoşi vampiri adolescenţi. Taylor Lautner îl readuce pe Jacob, cu sau fără cămaşă, care trebuie să înfrunte o viaţă fără marea iubire Bella. Restul castului pendulează în jurul acestor trei figuri centrale. În ceea ce priveşte regia, Summit îl aduce la cârna universului fantastic pe Bill Condon, care ne oferise Dreamgirls-ul lui Beyonce. Nimic nou pentru scenariu, semnat de aceeaşi Melissa Rosenberg. Iar transformarea Bellei în vampir urmează drumul bătătorit de trei filme încoace.

Povestea ardentă de iubire se manifestă şi în Zori de zi prima parte drept cel mai puternic punct pozitiv, nunta şi sfârşitul triunghiului amoros oferind ocazia cuplului Bella-Edward să strălucească şi mai strident. Fanii înfocaţi se vor delecta cu nunta mult aşteptată, iar decorurile, rochia de mireasă a Bellei, toaletele fetelor Cullen şi emoţia care tresare la fiecare discurs al membrilor familiei compensează pentru toate defectele cu care Twilight ne-a obişnuit. Tempoul lent e însă intim, iar desfăşurarea destul de antrenantă din ultima jumătate de oră compensează momentele pierdute în reverie, în timp ce Bella şi Edward joacă şah pe o plajă superbă din Isle Esme. Departamentul de make-up se remarcă prin punerea în scenă a unui machiaj foarte bine realizat, Bella distrusă din interior de propriul copil arătând sfâşietor. Iar momentul pe care l-am aşteptat cu toţii e la o simplă aruncătură de băţ : transformarea e pe cale să se înfăptuiască, modificând radical parametrii universului cu vampiri.

De partea cealaltă, minusurile tresar ritmic, în aceeaşi obscuritate. Zori de zi e probabil cel mai lent film al seriei, suferind extrem de tare de pe urma împărţirii ultimei cărţi în două pelicule, pe modelul Harry Potter, dar cu mult mai puţin succes. Scene întregi sunt astfel rupte din paginile cărţii şi forţate pe ecran, acolo unde nu îşi găsesc cel mai adesea locul. Evenimentele din finalul filmului sunt atât de şocante, străine în lumea aparent inofensivă de până acum. Răbdarea de fan Twilight e pusă pe rând la grea încercare de sarcina Bellei, de « imprintingul » lui Jacob de copilul marii lui iubiri, de scenele nefolositoare de dezbateri ale familiei Cullen, în care personaje plăcute de public îşi pierd întreaga semnificaţie. Efectele speciale folosite pentru a reda haita de vârcolaci sunt aproape hilare, iar jocul actoricesc pare să se scufunde în plictiseală.

Dar loialitatea fan base-ului se dovedeşte mai puternică decât toate obstacolele, iar Breaking Dawn are aceeaşi reuşite de box-office precum predecesoarele, adunând aproape 300 de milioane de dolari pe teritoriul SUA. În ultima scenă, ochii roşii ai Bellei, care anticipează continuarea în care adolescenta stângace va deveni în sfârşit un vampir înzestrat, anihilează orice temere cu privire la viitorul Twilight.

Sequel : Breaking Dawn Part 2

Replica filmului : No measure of time with you will be long enough. But we'll start with forever. (Edward)

Tags: saga Twilight, Breaking Dawn, Zori de zi, film pentru adolescenţi, cast, box-office, replica filmului, personaje, Bella-Edward-Jacob