Recenzie de film Divergent

Scris de: Andreea Baluteanu | 05.06.2014

Recenzie de film Divergent

Mergând pe urmele solid marcate ale succesului Jocurilor Foamei, Divergent îşi setează povestea în aceeaşi lume distopiană, în care fetele îndrăgostite de vampiri sunt înlocuite de adolescente puternice, pe cale să salveze lumea, iar monştii hot cu suflet bun devin eroi misterioşi, care se pleacă însă în faţa farmecului protagonsistei alese. Facţiuni rivale, o omenire împărţită simplist pe baza trăsăturii de caracter principale a fiecărui individ, o fată complexă care nu poate fi încadrată nicăieri şi o poveste de dragoste care satisface şi apetitul tinerilor privitori, ne aşteaptă cuminţi într-unul dintre filmele pentru adolescenţi din 2014.

Divergent, bazat pe trilogia scrisă de Veronica Roth,  are drept context o lume postapocaliptică în care, în urma unui conflict insuficient explicat, lumea este împărţită în cinci facţiuni:  Abnegation (cei lipsiţi de egoism, deţinând conducerea), Amity (cei paşnici), Candor (cei sinceri şi generoşi), Dauntless (cei curajoşi, apărătorii) şi Erudite (cei inteligenţi). Integrarea în grup are loc la vârsta de 16 ani, atunci când adolescenţii sunt supuşi unor teste, capabile să le evoce trăsătura dominantă, şi sunt invitaţi să îţi aleagă o facţiune de care vor aparţine toată viaţa. Lucrurile se complică însă când eroina Tris Prior nu este încadrată în nicio categorie, fiind aşa numitul Divergent, o abatere de la regulă care poate sfida întreaga ordine instaurată. Încercând să îşi ascundă unicitatea, Tris alege să se alăture curajoşilor Dauntless, se îndrăgosteşte de misteriosul şi atent tatuatul Four şi dă naştere – cum altfel- unei revolte care va schimba lumea, desfăşurându-se pe durata a trei cărţi şi pe modelul sudat deja de mai celebrele Harry Potter, Twilight şi The Hunger Games, al celor patru filme.

Unul dintre punctele majore ale filmului, cast-ul apelează la acceaşi reţetă care s-a dovedit prea de succes pentru a fi înlocuită: tineri chipeşi, cu mai mult sau mai puţin talent, susţinuţi de actori cu greutate în rolurile secundare. Astfel, adolescenta care schimbă lumea e de data asta întruchipată de Shailene Woodley, pe care o ştim din The Descendants şi The Spectactular Now, comparată de mulţi cu noua stea Jennifer Lawrence. În rolul chipeşului Four îl regăsim pe Theo James (Underwolrd), în timp ce printre ceilalţi adolescenţi îi vom vedea pe Zoe Kravitz (X-Men First Class) şi Ansel Elgort (Carrie). Mult mai experimentaţii Kate Winslet sau Ashley Judd îi susţin pe tineri în poziţiile secundare. Regia este semnată Neil Burger (Limitless), scenariul aparţinându-i Vanessei Taylor (Game of Thrones).

Cu ce ne tentează Divergent? În primul rând, cu povestea care aduce câteva tuşe originale, mizând pe concepte politice, morale, sociale, jonglând cu termeni precum conformism, adaptabilitate, unicitate. Lecţiile despre imposibilitatea de a încadra complexitatea umană într-o singură categorie sunt frumos balansate de povestea de dragoste şi de chimia dintre protagonişti. Shailene Woodley şi Theo James nu sunt numai frumoşi, dar şi talentaţi, comparaţia cu Jennifer Lawrence fiind meritată în cazul actriţei. Cast-ul mai tânăr nu este însă umbrit de eroi, ci străluceşte pe aici, pe acolo, în timp ce actorii mai maturi din rolurile secundare oferă peliculei greutate. Scenele de acţiune ne ţin cu sufletul la gură, scenografia e impresionantă, iar cadrele apocaliptice din Chicago ne taie răsuflarea. Succesul de box-office a asigurat nu două, ci chiar trei sequel-uri, Insurgent şi Allegiant 1 şi 2 fiind programate să apară până în 2017.

Reversul medaliei? Cele 139 de minute ale filmului, care se pot dovedi prea lungi chiar şi  pentru paharul uriaş de Cola şi cutia gigantică de popcorn. Pasul pare să lâncezească uneori, iar alteori scenariul e de-a dreptul împins de la spate. Poveştii îi lipseşte de multe ori unitatea care a făcut celebre Jocurile Foamei, şi oricâtă charismă ar infuza Shailene protagonisteiTris, Katniss Everdeen poate să stea liniştită: deocamdată, nicio altă adolescentă nu are şanse la arcul şi săgeţile ei.

Sequel: Insurgent,  2015

Replica filmului: You're different. You don't fit into a category. They can't control you. They call it Divergent.

Tags: Divergent, filme pentru adolescenţi 2014, cast, sequel Divergent, filme 2014, adolescenti, recenzii filme