Recenzie de film The Perks of Being a Wallflower

Scris de: Andreea Baluteanu | 16.07.2014

Spre deosebire de mare parte din succesele de box-office ale categoriei Young Adult, The Perks of Being a Wallflower vorbeşte despre teme complexe ale adolescenţei, precum integrarea dificilă în societate, neadaptare, sensibilitate, probleme ale tinerilor. Mizând pe farmecul ex-vrăjitoarei din Harry Potter, Emma Watson, şi pe talentul actoricesc incontestabil al celor doi parteneri de platou, filmul reprezintă un răspuns complex, cald şi complicat la pleiada de vampiri şi tineri cu puteri supranaturale de pe micile ecrane.

Filmul lansat în 2012 ni-l aduce în centrul atenţiei pe Charlie, un adolescent sensibil, cu tendinţe autodistructive, ale cărui traume sunt gradual descoperite pe parcursul peliculei. Debutând sub forma unei scrisori către prietenul care s-a sinucis, filmul prezintă cu tuşe calde, dar complexe, cum timidul Charlie este adoptat de doi liceeni din anul terminal, care îi fac cunoştinţă cu muzica bună, cu viaţa, dragostea şi prietenia. Îndrăgostindu-se de Sam, o adolescentă cu viziuni libere şi descoperindu-şi un nou cel mai bun prieten în persoana lui Patrick, fratele homosexual al acesteia, Charlie ne va purta într-o călătorie fascinantă prin tot ceea ce înseamnă adolescenţa: trări puternice, sensibilitate şi teamă, curaj nebun şi tulburătorul sentiment al infinitului.

Pleiada de actori care dau viaţă personajelor au primit distrincţii importante, fiind apreciaţi drept cel mai bun cast tânăr al anului. Simpatica Emma Watson se detaşează de Hermione Granger şi încearcă de data asta o partitură mai complexă, iar cele câteva scene emoţionante în care descoperă o vulnerabilitate greu de afişat ne fac să uităm că tocmai şi-a atârnat bagheta magică în cui. Dar cel care fură toate scenele e Ezra Miller (We Need to Talk About Kevin), în rolul fratelui ei Patrick, care înterpretează sclipitor un adolescent care luptă cu prejudecăţile împotriva orientării sale sexuale, în mult mai neiertătorii ani 90. Nu în ultimul rând, protagonistul Logan Lerman dă dovadă de delicateţe şi de o sensibilitate tăcută care îl fac perfect pentru rolul timidului Charlie. Iar dacă vei privi cu atenţie, o vei descoperi în carne şi oase pe cea mai norocoasă fată din lume, Nina Dobrev, interpreta mutiubitei Elena Gilbert din The Vampire Diaries.

Punctele pozitive ale peliculei includ complexitatea, profunzimea şi maturitatea unui film care se detaşează pozitiv din marea de vampiri, universuri apocaliptice sau adolescenţi supereroi care domină la ora actuală ecranele. Deşi redă poveşti de viaţă grele, filmul nu se ia în serios, ci păstrează un ton cald, tineresc şi sensibil. Regia semnată de Stephen Chbosky, autorul cărţii cu acelaşi nume, demonstrează că, uneori, scriitorii pot aduce la viaţă cel mai fidel imaginile din propriile opere, fără a se pierde în dialoguri interminabile care sună bine doar pe pagină. Cast-ul nu poate fi trecut cu vederea, iar pleiada de premii sunt o mărturie în plus, în acest sens. Poate că muzica din film, celebră în anii 80-90, nu îţi va suna cunoscută, dar îmbracă atât de frumos scenele, încât e imposibil să nu te cucerească.

De partea cealaltă, punctul culminant şi dezvăluirea sa şocantă pot părea mult prea bruşte pentru firul dulce amar al filmului, astfel încât să dea impresia de fals şi artificial, dar indiciile stau cuminţi la locul lor, iar a doua vizionare ţi le va dezvălui, cu siguranţă. Fimul mai poate pierde unele puncte la capitolul credibilitate, dar într-un univers dominat de fantasy şi supranatural, cine mai ia în calcul asta?

Pentru o doză de adolescenţă complicată, ca în viaţa reală, dar infuzată cu sensibilitate, cu căldură din plin şi cu câţăva tineri atât de talentaţi, încât mai că te vor convinge să iei câteva lecţii de teatru, îţi recomandăm The Perks of Being a Wallflower.

Replica filmului: And in this moment I swear, we are infinite.

Tags: The Perks of Being a Wallflower, filme pentru adolescenţi, cast, protagonişti, replica filmului, recenzie film, adolescenta, Jurnalul unui adolescent timid