Recenzie de film Twilight

Scris de: Andreea Baluteanu | 28.08.2014

Recenzie de film Twilight

Una dintre cele mai celebre pelicule pentru adolescenţi şi un punct de referinţă în istoria ecranizărilor Young Adult, Twilight spune povestea adolescentei care se îndrăgosteşte de un vampir, cuvinte care rezonează încă puternic în cinematografia mondială.

Cine nu ştie povestea? Bella Swan, adolescenta cu nimic specială care se mută în ploiosul oraş Forks pentru a se îndrăgosti de atrăgătorul vampir Edward, simbol al perfecţiunii masculine, şi a pune astfel bazele celei mai epice iubiri, de la Romeo şi Julieta încoace, ocupă locul celebrei protagoniste. Supunându-se permanent pericolului de a fi mâncată de iubitul ei sau de familia sa, Bella riscă totul pentru dragoste. Lucrurile se complică însă atunci când un grup de vampiri nomazi malefici ameninţă să o ucidă, iar restul...e legendă.

Iniţial necunosut, castul din Twilight s-a bucurat de una dintre cele mai rapide ascensiuni din lumea cinematografică, imensul succes de box-office transformându-i pe tinerii neexperimentaţi, cu o mână de pelicule la activ, în idoli ai adolescenţilor de pretutindeni. Astfel, Kristen Stewart s-a dovedit perfectă pentru a o întruchipa pe stângacea şi timida Bella, în timp ce părul rebel şi şarmul britanic al lui Robert Pattinson i-au dat viaţă (sau nu?) atrăgătorului Edward. Regia este semnată Catherine Hardwicke, cu experienţă notabilă în filmele pentru adolescenţi, iar scenariul îi aparţine Melissei Rosenberg (The OC California, Dexter).

Twilight a devenit unul dintre cele mai celebre filme pentru adolescenţi ale tuturor timpurilor abordând teme universale precum iubirea, dorinţa, obsesia, posesivitatea, gelozia şi vulnerabilitatea acelei prime dăţi care ne rămâne pentru totdeauna perforată în minte. Confuzia, sentimentul eternităţii, teama şi pericolul muşcător pe care îl presupune iubirea la 17 ani sunt perfect redate atât de autoarea Stephanie Meyer, cât şi de regizoare şi de cei doi protagonişti. Kristen şi Robert se pierd într-adevăr în personaje, părând că s-au născut pentru a-i juca pe Bella şi Edward. Fiecare fată se poate identifica cu eroina care nu are nimic special şi fiecare fată se poate suprapune Bellei îndrăgostite de perfectul Edward. Emoţiile complicate ale adolescenţei sunt manevrate cu îndemânarea unui jongleur profesionist, iar cadrele şi tonalitaea filmului dovedesc că regizoarea e familiară cu universul tinerilor. Seria de cărţi best-seller care a stat la bază, alături de succesul de box-office impresionant, sunt mai departe mărturie a puterii de atracţie a francizei. Iar chimia din cuplul Robsten e arzător de palpabilă.

Pe de altă parte, filmul e prea bogat în clişee pentru a fi luat în serios de critică, mizând mai degrabă pe intensitatea sentimentelor şi stângăcia specifică adolescenţei decât pe profunzime şi complexitate. Bella nu e nici pe departe cel mai potrivit model pentru tinerele fete, ideea de a sacrifica orice interes pentru dezvoltarea personală în favoarea iubiiri nefiind tocmai o filosofie de îmbrăţişat. Melodrama care abundă şi jocul oarecum înţepenit al celebrului cuplu vin să completeze lista de aşa nu. CGI-ul folosit e rudimentar, iar efectele speciale lasă de dorit. Tonalitatea de albastru care domină oferă impresia de rece şi are o doză de mister care dă fiori, dar şi o tuşă de ieftin supărătoare. Notele mici ale criticii şi ironiile proferate de non-fani stau la dispoziţia tuturor celor care sunt în căutarea motivelor pentru care Amurg nu a luat niciun Oscar. Şi da, scenografia, editarea, machiajul şi scenariul se numără printre ele, de asemenea.

Pentru epicul poveştii de dragoste, succesul de box-office care a transformat casa de producţie Summit într-un guru al filmelor pentru adolescenţi (cele 37 de milioane din buget s-au transformat în aproape 200 de milioane, numai în America) şi piatra de hotar pe care o constituit-o, Twilight trebuie văzut.

Replica filmului: So the lion fell in love with the lamb. What a stupid lamb. What a sick, masochistic lion.

Tags: : filme pentru adolescenţi, Twilight, cast, protagonişti, box-office, replica filmului, recenzii filme